Maniucha i Ksawery
released:
2017, Wodzirej POSŁUCHAJ/KUP
1. Oj borom, borom / 04:39
2. Oj hore, hore / 04:11
3. Maty syna porodyła / 04:09
4. Wędrówka / 01:52
5. Letiły husy / 01:32
6. Oddała mene / 05:16
7. Czumak / 03:19
08. Petriwka / 01:17
09. Buła oseń chołodna / 05:04
10. Oj chylitsja husti łozy / 02:08
11. Rozłąka / 01:38
12. Oj ty diwczyno / 01:40
13. Usi hory zelenijut / 04:55
14. Oj tam u poli / 01:47
15. Uże Misza na dwori / 00:49
16. Oj daj Boże do weczora / 01:50
musicians:
Maniucha Bikont – śpiew / vocal
Ksawery Wójciński – kontrabas, śpiew, dzwonki / bass, vocals, bells
- Pierwsze miejsce w Turnieju Muzyków Prawdziwych (2015)
- Nagroda specjalna im. Czesława Niemena na Festiwalu Nowa Tradycja (2016)
- Występ na WOMEX (2017)
Brzmienie kontrabasu jest pełne i surowe zarazem, pełne szumów i skrzących się podźwięków – przypomina trochę basy, ludowego przodka wiolonczeli i kontrabasu. Urok gry Wójcińskiego polega na oszczędności i precyzyjnym doborze środków, basista doskonale opanował wyrażanie muzycznych emocji i idei. Zachowuje umiar nawet w krótkich instrumentalnych interludiach (”Wędrówka”, ”Rozłąka”) nie pozwala sobie na nagłe wybuchy wirtuozowskiego ego, zmorę współczesnej improwizacji. Podobnie jest ze śpiewem Bikont, która trzyma się blisko śpiewaczej tradycji, nie poszukuje udziwnionych manier wykonawczych. Śpiewa tak, jak się nauczyła. Kontrabas towarzyszy głosowi, rozwija motywy, których tradycja wykonawcza nie uwzględnia. //Culture.pl, 2017